Nike geeft een voorbeeld aan bedreigde brands.

Denk niet dat Nike een fout maakte door Colin Kaepernick, de knielende NFL speler, voor zijn marketing kar te spannen. Dat denkt u natuurlijk ook niet. Nike is altijd een bedrijf geweest dat precies wist hoe het moest marketen, inclusief het laten vallen van Roger Federer.

Kaepernick zet Nike aan een van de kanten van de Amerikaanse cultuuroorlog, aan de niet-Trump kant, om precies te zijn. De psycho speelde het spel mee door Nike voor dom uit te maken, maar zijn kleine brein begreep niet dat hij deel was geworden van het marketingplan. Fox idem ditto.

Nike gaat voor de jongere garde, de mensen die Trump afzichtelijk vinden (en dat zijn er over een jaar nog veel meer dan nu), voor de zwarte gemeenschap – andere minderheden. Kortom, voor degenen die Nike schoenen kopen (full disclosure: ik koop nooit iets van Nike) omdat basketballers ze dragen of andere hotemetoten. Die lui die nu Nike spullen in brand steken, zijn niet direct de Nike klanten die het bedrijf voor de toekomst nodig heeft.

Ik moet zeggen dat het wel amusant is, die kippendrift van de Trump-community. De werkelijkheid is dat over twee jaar top Trump een historische aberratie zal blijken te zijn geweest (of een ramp, als er onverhoeds een echte crisis op zijn pad komt). Niemand die zich met Trump heeft ingelaten is daar onbeschadigd uit gekomen. Geen instelling die zich geëncanailleerd heeft met de mad president zal dat overleven.

Vergeet die slimme opiniepeilers en trendwatchers. Nike heeft de toekomst gezien en handelt daarnaar – een toekomst van veel winst, want daar gaat het natuurlijk om.

Maar ook anderen kunnen iets leren van een onderneming die weet hoe marketing in elkaar zit. De sociaal democratie bijvoorbeeld. Neem stelling. Schiet niet voor het kleurloze midden (weg met de Derde Weg). Zoek de doelgroep van de toekomst en waardeer die boven het behoud van de oude garde. Enfin, u ziet het idee.